Новий навчальний рік: у фокусі безпечне освітнє середовище
 
                                    📚 Вересень, початок нового навчального року — це завжди особливий святковий період: зустрічі з однокласниками, друзями, улюбленими вчителями. Але вже п’ятий рік поспіль освітня галузь стикається з небаченими викликами для сучасного світу: спершу пандемія COVID зачинила дітей вдома. А потім війна і зовсім забрала дім, а з ним — і все таке звичне, і школу, друзів, улюблених вчителів та предмети.
В умовах війни наші діти змушені навчатися під звуки сирен, у бомбосховищах або онлайн. Тож для батьків і освітян головне питання, яке постає сьогодні — це безпека в закладах освіти.
Зі стартом навчального року ми хочемо розповісти детальніше про одну зі спільних ініціатив МОН та Фонду Президента України, яка стала відповіддю на це запитання – пілотний проєкт зі створення психологічно та фізично безпечного освітнього середовища. Цей масштабний та комплексний Проєкт реалізується за підтримки ЮНЕСКО та уряду Японії, за участю МВС України та в рамках Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки, ініційованої Першою леді України Оленою Зеленською.
🔍 В чому ж його особливість?
Пілотний Проєкт охоплює 244 дитячих садочки та школи, розташовані в 12 територіальних громадах Житомирської та Одеської областей.
🎯 Головна мета — створити фізично безпечне та підтримуюче освітнє середовище для кожної дитини в Україні.
В рамках проєкту створюються та апробуються політики, алгоритми дій для команд реагування закладів освіти, навчальні курси та практичні тренування для освітян, які дозволять працівникам освіти бути готовими до настання надзвичайних подій, впевнено діяти під час непередбачуваних ситуацій та відновлюватися після них.
Пілотний проєкт включає в себе чотири компоненти:
– створення психологічно безпечного середовища через підготовку педагогів і практичних психологів для підтримки дітей у кризових ситуаціях;
– впровадження стандартів фізичної безпеки в освітніх закладах з акцентом на доступність та безбар”єрність;
– налагодження міжвідомчої взаємодії між закладами освіти, органами місцевого самоврядування та службами екстреного реагування для забезпечення комплексної системи безпеки;
– підвищення кваліфікації освітян і психологів інклюзивно-ресурсних центрів із використанням сучасних діагностичних інструментів.
Зараз ми хочемо поділитися деякими деталями, що вже реалізовано в рамках пілотного проєкту:
- Розроблено спеціальну навчальну програму для освітян зі створення психологічно та фізично безпечного освітнього середовища. Вона створена з урахуванням поточної безпекової ситуації в Україні та наслідків військової агресії Росії. Головна мета — навчити педагогів і працівників закладів освіти створювати безпечне освітнє середовище в умовах кризових ситуацій, включаючи воєнні ризики.
- Підготовлено 110 тренерів зі створення безпечного освітнього середовища, які навчатимуть освітян та команди реагування закладів освіти, як готуватися до настання кризових ситуацій, як діяти під час та відновлюватися після надзвичайних подій. 2 вересня, ці тренери розпочинають навчання для 7400 педагогів, практичних психологів, та інших працівників закладів освіти й 350 членів міжсекторальних команд.
- Підготовлено фахівців з безпечного освітнього середовища, які вже працюють в органах місцевого самоврядування. Вони піклуються про безпеку учасників освітнього процесу;
- Інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ) підсилені новими фахівцями – супервізорами. Їх можна назвати «психологами для психологів» або ж “наставниками” для практичних психологів, які працюють в закладах освіти. Адже погодьтеся: психологи також потребують підтримки. Вони забезпечуватимуть системну супервізію для 100 практичних психологів закладів освіти;
- Звісно таке підсилення кадрової спроможності потребує і відповідного методичного й технічного ресурсу. Тому в ІРЦ, які беруть участь в пілоті, були передані спеціальні методики та діагностичні інструменти, які дозволять на більш ранніх етапах виявляти особливі потреби та досліджувати психічний стан дітей та підлітків.
- Одна із проблем, з якими стикаються сьогодні ІРЦ: брак кваліфікованих кадрів. Саме тому було створено спеціальний навчальний курс, в рамках якого 40 психологів мають можливість пройти його та навчитися користуватися 5 іншими методикам, якими до цього були оснащені інклюзивно-ресурсні центри.
- Також було передано 50 ноутбуків для ІРЦ та органів місцевого самоврядування Житомирської та Одеської областей, а також 8 найбільш постраждалих від військових дій міст Київської області, які будуть використовуватись фахівцями безпечного освітнього середовища, супервізорами та психологами ІРЦ.
Після успішної апробації всіх напрацювань в рамках пілоту, в тому числі навчальних курсів для освітян та алгоритмів дій для команд реагування, проєкт може бути масштабованим на інші регіони країни, включно з прифронтовими громадами.
Готовність до непередбачуваних подій, вміння правильно діяти під час надзвичайних ситуацій, та відновлюватися після них – основа створення безпечних та підтримуючих умов в закладі освіти.
Тож цей навчальний рік дійсно особливий. Продовжуємо працювати над ключовим викликом всієї освітньої галузі – безпекою.
 
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                        